Impactul comercial şi sportiv al lui Cristiano Ronaldo la Juventus
Transferul lui Cristiano Ronaldo la Juventus reprezintă, dincolo de implicațiile sportive, un acord comercial între două brand-uri de cel mai înalt nivel, cu un scop comun bine determinat.
A fost definită ca afacerea secolului în fotbal, de-a lungul unei perioade în care multe cluburi investesc sute de milioane de euro pentru a-şi asigura serviciile celor mai importanţi jucători din lume, astfel că această caracterizare poate fi considerată de una singură suficient de elocventă pentru a ilustra amploarea transferului lui Cristiano Ronaldo la Juventus. Venirea atacantului portughez la campioana Italiei nu reprezintă o simplă mutare pe piaţa de transferuri, ci un adevărat „joint venture”, un acord comercial între două brand-uri de cel mai înalt nivel, având un scop comun bine determinat.
Dincolo de implicaţiile sportive şi de contribuţia lui Cristiano Ronaldo de pe gazon, importanţa factorului economic nu trebuie subestimată. Pentru Juventus, decizia de a realiza o astfel de mutare este una cel puţin inedită, fără precedent în Serie A de mai bine de un deceniu şi jumătate, din perioada în care fotbalul italian avea la dispoziţie mult mai multe resurse financiare. Transferul lui Cristiano Ronaldo la Juventus a fost decis şi coordonat direct în cea mai mare parte de grupul italian de investiţii Exor (compania de investiţii a familiei Agnelli), acţionar al producătorului de automobile Fiat şi mai puţin de către directorul sportiv Giuseppe Marotta, persoana responsabilă în mod normal de organizarea negocierilor şi definitivarea jucătorilor în ceea ce priveşte structura clubului italian. Însă fără interveţia directă a holdingului italian Exor, care şi-a asumat mare parte din implicaţiile financiare atât în ceea ce priveşte suma de transfer, cât mai ales salariul jucătorului, o astfel de mutare ar fi fost imposibilă.
Din punct de vedere economic, transferul lui Cristiano Ronaldo la Juventus reprezintă o investiţie semnificativă, iar Exor este dispusă să îşi asume un risc important pentru a-şi asocia imaginea cu unul dintre cele mai cunoscute brand-uri din lumea sportului. Obiectivul evident, din punct de vedere financiar, este o creştere semnificativă a veniturilor obţinute din sectorul comercial (sponsori şi merchandising), pentru a aduce pe Juventus, aflată momentan pe locul al zecelea în Europa, la nivelul cluburilor cu cele mai mari venituri (Manchester United, Real Madrid, FC Barcelona). Din acest motiv, rezultatele sportive tind să reprezinte un aspect secundar al investiţiei în Cristiano Ronaldo, nefiind recurente.
Într-un fotbal european elitist, următoarea perioadă va fi fundamentală în definirea echilibrului relaţiilor dintre cluburi şi principalele asociaţii de fotbal (naţionale şi UEFA). În acest sens, Andrea Agnelli, care ocupă momentan atât funcţia de preşedinte al lui Juventus cât şi cea de preşedinte al Asociației Cluburilor Europene (ECA), a dorit să transmită un mesaj clar în ceea ce priveşte intenţiile sale de a se implica în conturarea fotbalului atât la nivel sportiv, cât mai ales ca mod de organizare şi management.
Pentru fanii lui Juventus, discuţiile despre Exor şi analiza veniturilor anuale ale clubului au însă o importanţă mult mai scăzută, iar venirea lui Cristiano Ronaldo la Torino este văzută ca un mijloc prin care Juventus îşi asigură extinderea perioadei de dominare a fotbalului italian şi face un pas decisiv spre trofeul UEFA Champions League, a cărui absenţă din vitrina clubului de mai bine de două decenii şi-a pus inevitabil amprenta asupra imaginii şi statutului echipei la nivel european.
Ajuns la 33 de ani, Cristiano Ronaldo rămâne unul dintre cei mai buni atacanţi şi cei mai compleţi jucători din lume, iar o simplă enumerare a cifrelor sale impresionante şi a recordurilor stabilite în perioada petrecută la Real Madrid este inutilă. Aspectul vârstei devine unul secundar în faţa realizărilor de excepţie ale atacantului portughez şi a modului aproape maniacal în care tratează pregătirea fizică. De-a lungul ultimului an, Ronaldo a demonstrat că a înţeles inclusiv cum să îşi dozeze energia în campionat pentru a oferi cel mai bun randament acolo unde contează cu adevărat, unde de acum fanii lui Juventus şi conducerea clubului bianconero se vor aştepta la cele mai importante realizări din partea noului număr 7. Însă impactul şi contribuţia lui Cristiano Ronaldo vor depinde inevitabil de contextul în care portughezul va fi integrat. CR7 are nevoie de suportul unei echipe solide şi a unui volum de joc demn de dorinţa sa de victorie şi ambiţia lui de a demonstra că rămâne cel mai bun. Va fi datoria lui Juventus (şi a lui Massimiliano Allegri) să valorifice cât mai eficient acest nou şi imens potenţial ofensiv. Cristiano Ronaldo, prin cultura muncii şi mentalitatea sa de învingător, conturată prin zeci de finale şi trofee, respectiv sute de goluri şi assist-uri, are cu siguranţă capacitatea de a le arăta colegilor săi „calea”. Însă pentru traversarea cu succes a acestui drum va fi ca întotdeauna nevoie de un efort colectiv.